Keresés

CTRL (vagy CMD) + K lenyomásával is megnyithatod.

Split Fiction teszt

Ezúttal is kettőn áll a vásár.

Split Fiction | Teszt
Herczeg Ádám - az AdventureGames.hu szerkesztője
Publikálva: 2025. március 27. (3 hete 5 napja)
Olvasási idő: 13 perc

Minden túlzás nélkül lehet állítani, a Hazelight Studios óriásit robbantott ’21-ben előző játékával: az It Takes Two nem csak a Game Awards év játéka díját húzta be, hanem hatalmas üzleti siker is lett, tavaly októberig az eladások meghaladták a 20 milliót.

Split Fiction - borítókép
Fejlesztő: Hazelight Studios
Kiadó: Electronic Arts
Megjelenés: 2025. márc. 6.

Teljesen megérdemelten, hisz a játék rendkívül kreatív volt, fejezetről fejezetre jöttek az újítások, változások, ráadásul a két főszereplő mindig egymástól eltérő képességekkel rendelkezett, így a két játékosnak valóban össze kellett dolgozniuk a sikerért. Mindehhez ráadásul egy olyan üzleti modellt alkalmazott a csapat, aminek köszönhetően elég volt egy példánnyal rendelkeznie a két játékosnak, ha mondjuk online játszottak. Rendkívül szimpatikus kezdeményezés, bár szerintem az élmény akkor a legteljesebb, ha egymás mellett ültök. Fura is volt, hogy nem lepték el a piacot a hasonló felfogásban készült cuccok, bár szó se róla, a léc rendkívül magasan volt. No mindegy, legalább négy évvel később végre itt van a fejlesztők új játéka, ami ugyanezt a kooperatív vonalat képviseli. Vajon meghalt a király?

Fantasy és sci-fi, az érem két oldala

Míg az It Takes Two főszereplői egy válófélben lévő házaspár voltak, akiknek aztán babákká változva kellett újra megismerni önmagukat és a másikat, a Split Fictionben két írópalántát, Miót és Zoét terelgetjük majd, akiknek ezidáig még nem sikerült publikáltatniuk semmit. Főhőseink négy másik íróval együtt meghívást kapnak a Rader Kiadóhoz, hogy teszteljenek egy kísérleti szimulációs eszközt – amire a J. D. Rader vezérigazgató csak a „Gépként” hivatkozik –, amely lehetővé teszi, hogy a benne lévők valóságként éljék meg az általuk beküldött történeteket. A Gép beindításakor egyfajta buborék képződik az alanyok köré, akik sztázisba kerülnek, ám Mio ezt látva pánikba esik, és megpróbál kiszállni a projektből, Rader azonban próbálja maradásra kényszeríteni és némi dulakodás következtében végül Mio Zoe buborékjában köt ki. A következmények pedig katasztrofálisak.

Split Fiction teszt - kép 1

A fúzió természetesen nem várt hibákat eredményez, így a két teljesen eltérő személyiségű és ellentétes műfajban, fantasyben és sci-fiben alkotó lány innentől kezdve egymás történeteiben találják magukat, ahol muszáj összefogniuk, ha ki akarnak jutni a szimulációból. Közben nem csak egymást ismerik meg jobban, hanem a kiadó valós céljait is.

Bevált recepten ne változtass!

A Split Fiction elkészítésének alapvető célja vélhetően az lehetett, hogy a korábbi irányt tegyék még jobbá, még kreatívabbá, így az alapokhoz nem nyúltak. Vagyis ismét egy szigorúan két fővel játszható, javarészt osztott képernyős akció-kaland játékot kapunk, amit akár egy szobában vagy a világhálón keresztül is tolhatunk. A játék és vele a játékmenet folyamatosan változik és megújul minden alkalommal, ahogy a két szereplő képessége is, mindig igazodva az adott történethez.

Split Fiction teszt - kép 1
Split Fiction teszt - kép 2

Sci-fi után fantasy, fantasy után sci-fi gondoskodik a szórakozásról, legalábbis a fő fejezetek esetében. Lesznek itt sárkányok, kibernindzsák, trollok, óriás robotok, amit csak el lehet képzelni. Miközben pedig az egyik író történetében kóricálunk, többször bukkanhatunk úgynevezett melléksztorikra, amik a másik karakter kisebb vagy be nem fejezett írásaira fókuszálnak, és ahol aztán teljesen elgurult néha a fejlesztők gyógyszere. Nagyon szívesen beszélnék ezekről, de a játék ereje részben a meglepetésekben rejlik, így igazából a kirakott előzetesek megtekintését sem tudom jó szívvel ajánlani. Annyit azonban elárulhatok, hogy nagyon jó dinamikát sikerült a játék köré rittyenteni, vagyis egy-egy húzósabb rész után sokszor kapunk valami teljesen eltérő hangulatú dolgot.

Mio Hudson

Műfaj: science-fiction
Kor: 24 év

Személyiség: 
Visszafogott, határozott, realista, introvertált.

Háttér:
Mio a városban nevelkedett az apjával, és az elmúlt néhány évben komoly problémái voltak a megélhetéssel. Nem igazán azért jelentkezett a kísérletre, hogy szakmai elismerésre tegyen szert, sokkal inkább a pénzért.

Ahogy az előző játékban, itt is fontos az összhang, összedolgozás, ugyanis a legtöbb helyen bizony csak aktív összefogással lehet továbbjutni, ami annyit takar, hogy a teljes élményhez mindkét játékosnak azért legalább egy kicsit konyítania kell a videójátékokhoz, különben reménytelenül elakadunk, hacsak nem nyúlunk a beállításokban a kisegítő lehetőséghez, ami a következő ellenőrzési pontra ugraszt. De az úgy már nem az igazi. Ez sajnos olyan dolog, amit nem igazán lehet kivédeni ebben a műfajban, hacsak nem akarják teljesen leegyszerűsíteni a játékmenetet. A Split Fiction érzésem szerint jól balanszíroz a nehézséggel, akad benne egészséges kihívás, de a rengeteg automentésnek köszönhetően csak egyes főellenségeknél kell hosszabb szekvenciáknak nekiugrani újra meg újra egy-egy sikertelen kísérlet után. Ott is csak akkor van baj, ha mindketten egyszerre halálozunk el; amennyiben egyikünk túléli a másik pár másodperces hiányát, amíg vissza nem teszi a program, addig nincs gond. Javarészt.

Van új a nap alatt

Bár a Split Fiction érezhetően nehezebb elődjénél, azért valószínűleg az igazán rutinos játékosokat nem fogja túlságosan megizzasztani (sebaj, ők majd élvezik a kreativitást), akkor sem, ha érezhetően kicsit feléjük tolódott a fókusz. Általánosságban több főellenség és hagyományos akció jellemzi a játékot, de egyes logikai és ügyességi fejtörők is komplexebbé váltak, valamint a cselekménynek is vannak durvább, kissé véresebb pillanatai. Ez van, amikor az alapvetően mesés háztartási környezetet felváltja a kőkemény sci-fi.

Split Fiction teszt - kép 1

Az ember azt gondolná, hogy az It Takes Two őrülete után már nem tudja igazán semmi meglepni, de erre elég gyorsan rácáfolnak a készítők újra meg újra, még a legutolsó fejezet is bőven okoz meglepetéseket! Persze, vannak ismerős mechanikák és ötletek az előző játékból, de valahogy sosem érezni azt, hogy újrahasznosítanának konkrét dolgokat. Már eleve a környezet mássága miatt az egész kissé másmilyen hangulatot áraszt, de természetesen ennél sokkal többről van szó. Jó, azt azonban muszáj hozzátenni, hogy a sci-fis részek lehettek volna dizájn szempontjából kicsit egymástól jobban eltérőek, ha már a fantasyben sikerült kicsit szélesebb skálájú és hangulatú koncepciókat lefektetni. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy Zoe van megáldva a nagyobb fantáziával, és talán ezt így próbálták érzékeltetni.

Zoe Foster

Műfaj: fantasy
Kor: 27 év

Személyiség:
Karizmatikus, empatikus, optimista, extrovertált.

Háttér:
Vidám vidéki lány, akinek hatalmas szüksége van arra, hogy bebizonyítsa magának és a családjának egyaránt, hogy nem kész csődtömeg. Zoe abban bízik, hogy ez a kiadói szerződés megoldja minden problémáját.

Nem lehet azonban nem észrevenni a pályákon a rengeteg kikacsintást és utalást, legyen szó akár a csapat előző játékárairól, más videójátékokról vagy egyéb kulturális jelenségekről, amik könnyen mosolyt csalhatnak az arcunkra. Persze, hozzá lehet úgy is állni, hogy mondjuk lenyúlták az egyik klasszikus sci-fi lényeit, de melyik amatőr íróra nincsenek hatással az irodalmi nagyok? Egy percig sem szabad feledni, hogy kiket irányítunk!

Nem a legszebb, de kit érdekel?!

Számomra a videójátékok már nagyon régóta elérték azt a grafikai megvalósítást, ami úgymond tökéletesen kielégítik az igényeimet – oké, nekem a ’90-es évek kézzel rajzolt point-and-clickjei is gyakorlatilag ebbe a kalapba esnek –, így a mai fotorealisztikus megközelítés nekem inkább csak amolyan extra. A Split Fiction látványra bár szuper (azok a hátterek!), a két főszereplő szépen kidolgozott, mimikáik kiválóak, ahogy a különböző egyéb karakterek dizájnja is tök jó, mégsem rendelkezik etalon látványvilággal 2025-ben, ha szigorúan a technika jelenlegi képességeihez viszonyítjuk. Ellenben teljesen stabilan biztosítja a 60 képkockát másodpercenként több éves konfiguráción is némi kompromisszummal, ami mindenképp megsüvegelendő. Ahogy az is, hogy miközben a lányok a Gép hibáit kajtatják, maga a játék elég szegényes benne; mindössze kétszer kellett visszatöltenünk az előző ellenőrzési pontot (ami kvázi percenként frissül), mert beakadtunk.

Split Fiction teszt - kép 1
Split Fiction teszt - kép 2

Az audioszekcióról is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Az aláfestés mindig tökéletesen illeszkedik az adott környezethez, a sci-fis részeknél nagy teret kap az elektronika, a fantasys szegmenseknél viszont főképp a hagyományos hangszerek dominálnak. A háttérzene legalább annyira eklektikus, mint maga a játék; ha kell, nyugis, ha kell, háromszázon pörög, néha filmzenés, máskor meg mintha egy vidám gyermekdalt hallgatnál. Érződik a gondos hozzáállás és a színességre való törekvés, ami egyáltalán nem megy a minőség kárára; ennél nagyobb dicséretet talán nem is mondhatnék Gustaf Grefberg és Jonatan Järpehag közös munkájára. Mindemellett a hanghatások is ütősek, az állati hangokon át a járműveken keresztül a különböző fegyverekig minden autentikusan szól. Else Bennett és Kaja Chan pedig remek munkát végeztek a két főszereplő hangjaként.

Az irányítás egy rutinos játékosnak nem fog problémát okozni, feleségem viszont szenvedett a kamerától, mert nincs hozzászokva, hogy mozgás közben a jobb karral korrigáljon (ez az It Takes Two esetén is így volt), de becsületére legyen mondva, csak két szegmensnél cseréltünk szereplőt, illetve talán háromszor kellett segítenem neki egy-egy akadály leküzdésénél. Ki is tolódott a végigjátszásunk 30 órára, ami valószínűleg két tapasztalt játékos esetén inkább csak 10-15, de tulajdonképpen nem bánom, mert így tovább tartott az élmény. Persze, volt némi beszólogatás, sóhajtozás, de annál több hangos nevetés, pacsi meg Mi a f@sz? felkiáltás.

Páratlan élvezet a megfelelő párral

Tulajdonképpen el is értünk a konklúzióhoz, amit a szebbik felem elég tömören fogalmazott meg: Kurva jó ez a játék! Nehéz elválasztani a játék önnön minőségét a kapott élménytől, mivel utóbbiba az is hozzátartozik, kivel és miképp éled meg. Ami meg nyilván az előbbi érdeme valahol. Egy biztos, engem személy szerint ez a játék még a 30. órában is bőven meg tudott lepni, egy percig nem unatkoztam, és volt olyan szombat, amikor egy röpke szünetet leszámítva 7 órán keresztül toltuk egyhuzamban! Aztán hajnali fél 3-kor egyszer csak úgy van az ember, hogy az ugrásai már nem olyan pontosak, jobb aludni menni. Ilyen élményem utoljára a Stardew Valley-nél volt szintén kooperatív játszmában.

Split Fiction teszt - kép 1

Hogy némi kritikát is megfogalmazzak, az írásra még mindig lehetne gyúrni. Az It Takes Two az emberi kapcsolatok újraépítéséről szólt (benne egy hihetetlen idegesítő könyvvel), de egyértelműen a narratíva volt a leggyengébb pontja; egyszerűen az érzelmi töltetet nem igazán sikerült, mint amennyire a történet megkövetelte volna. Persze, ott is és most is a játékmenetet van a fókusz, ami ötletességével kvázi bármit képes lehet elfojtani. A Split Fictionben jobban működnek az érzelmi szálak (ezúttal a saját életünk elfogadása és a múlt feldolgozása jelenik meg erősebben), bár tény, elég klisés megoldásokkal és karakterekkel operál, mégis valahogy jobban belesimul az egész cselekménybe. A zseniális alapkoncepció mellett azonban az ember több kraftot várna a narratívától, talán legközelebb ez is meglesz. Mert hogy a csapat már neki is látott a következő játékának, amit már most tűkön ülve várok!

Verdikt

Aki teheti, ragadja meg párját, barátját, barátnőjét, vagy akár egy ismeretlent a netről (alternatív megoldás a plusz két kar növesztése), mert kár lenne kihagyni a Split Fictiont! Sci-fiből fantasybe, fantasyből sci-fibe átcsapó őrület, amely tobzódik az ötletekben és a kreativitásban! Ha minden ízében nem is tökéletes, az összhatás felettébb közel áll hozzá.

9,5

Hozzászólások

Csak regisztrált felhasználók tudnak hozzászólni.

Írd le a véleményedet a témában!