Szerintem a DoTT az a kaland, amit a legtöbbször, a lehető legtöbbféleképpen végigjátszottam (talán az eredeti Sam and Max lohol csak a sarkában). Abban a minutumban beleszerettem Lilacsáp világhódító terveinek megakadályozásáról szóló meséjébe, amikor ’93 ősze körül először találkoztam vele egy 33Mhz-es 386-oson, 2 Mb RAM és egy szürkeskálás monitor társaságában. Számát se tudom, azóta hányszor álltam neki a kalandnak, de az bizonyos, hogy 2008-ban, amikor még hírből sem hallottunk az okostelefonokról, szinte csak azért vettem érintőképernyős Symbian-mobilt, hogy bármikor és bárhol tudjam terelgetni Bernardot és díszes kompániáját (az akkori mobil ScummVM minőségét azóta sem tudja hozni a droidos kiadás). Azóta is bármilyen mobil legyen nálam, általában van rajta egy DoTT is (az Indy 4 társaságában). A téma iránt kissé megszállott rajongóként eléggé vegyes érzéseket produkáltam, amikor Mr. Schafer tavaly felsétált a Sony színpadára, hogy bejelentse: kicsiny csapatával nagyban szorgoskodnak a Day of The Tentacle Remastereden, amivel a Grim Fandango felújításhoz hasonló minőséget kívánnak felmutatni (ekkor azért elkezdtem csuklani). Az újrakevert verzió meg is érkezett egy szép tavaszi napon, nézzük meg egy nem teljesen szokványos irományban, milyenre sikeredett.

Day of the Tentacle Remastered

A kaland háttértörténetét valószínűleg nem kell bemutatni senkinek, aki ezen sorokat olvassa. Tehát csak röviden: 5 évvel a Maniac Mansionben történt őrültségek után járunk. Lilacsáp és testvére, Zöldcsáp a ház körül sétálgat, amikor észreveszik, hogy egy felettébb különös szmötyi ömlik a szennycsatornából az alatta folydogáló kristálytiszta vizű patakba. Lila kíváncsian belekortyol a löttybe, ami után csodálkozva konstatálja, hogy két karra és világhódító vágyakra tett szert nagyhirtelen. A csápokkal benépesített Föd rémképének beteljesülését csak Bernárd és tökkelütött bandája akadályozhatja meg. Be is pattannak a Fred-doki által összeeszkábált időgépbe, aminek a tervek szerint egy nappal kéne a triót visszalöknie az időben, hogy még írmagjában elfojtsák a csáp világhatalomra törő terveit a szennyezett lötty csapját elzárva. Az időgép megfelelő működéséhez szükséges gyémánt helyett a feltaláló hamis bóvlit használt, ezért hőseink közül a nagydarab rocker, Hoogie 200 évvel a múltban, az állatokkal felettébb különös dolgokat hőn szeretettel művelő (na nem úgy, te kis huncut), Laverne pedig 200 évvel a jövőben köt ki (Bernard marad a jelenben). Hármuk, tér-időn át ívelő szerencsétlenkedését élhetjük át sokadjára, immáron HD-s grafikával, kitisztított hanggal és újravett zenékkel.

Day of the Tentacle Remastered

A játékmenet ismertetésével kezdeném, mert hála az égnek, egy-az-egyben változatlan maradt. Igazi nosztalgiavasúton vehetünk részt, ugyanis minden tárgy, minden agyament logikai feladvány, minden kacagtató párbeszéd tök ugyanaz, mint amit 23 évvel ezelőtt láthattunk (szerintem szét is szedte volna a Double Fine-t a rajongók tömege, ha bármi fontos momentumot megváltoztattak volna). Jó látni, hogy az időutazásra épülő játékmenetbeli csavarok (pl: kivágatjuk Mr. Washingtonnal a fát, mire Laverne szabadul a szorult helyzetéből) ennyi év (és más kaland) után is zseniálisak és ötletes mozgatórugói a játékmenetnek. Elindítva a Remastered verziót, rögvest azon kaptam magam, hogy észrevétlenül elröppent másfél óra, és szinte erőszakot kellett vennem magamon, hogy abbahagyjam a kalandot (na, még csak kicserélem azt a balkezes kalapácsot, meg mesét mondok a pacinak, meg befestem pirosra a múmiát, aztán megyek aludni, eskü). Ugyanúgy rá lehet függeni a játékra, mint 2 évtizeddel ezelőtt. Még szerencse, hogy ha tudjuk, mit kell csinálni, olyan 3-4 óra alatt elverekedhetjük magunkat a végjátékhoz (újoncoknak ez az idő lehet a kétszerese is, a DoTT messze földön híres a magas elakadási rátájáról).

A Grim Fandango Remastereddel szemben (ott nagyon szívtam a fogamat) pozitív hatásúnak érzem, ahogy felcsinosították a játék grafikáját.

Megmaradt ugyanaz az elvont, rajzfilmszerű stílus, amiben egy egyenes vonalat nem látunk. Csak mindezt végre nem hótpixelesen (vagy ScummVM-el agyonfilterezve) láthatjuk, hanem úgymond remixelve. A hátterek nagyon szépek annak ellenére, hogy valamilyen úton-módon inkább csak feljavításra kerültek, mintsem az eredeti ’92-es artworkök alapján újrarajzolták volna őket (nálam hozzáértőbbek biztos tudnának mesélni a vektor-grafika kicsinosítási lehetőségeiről). A helyszínek immáron az egész képernyőt elfoglalják, a cselekvés igék alulról eltűntek (átkerültek a jobb egérgombra) a tárgylistával egyetemben (ez pedig a bal alsó sarokban lévő nyíllal hívható elő), a karakterek pedig újra lettek alkotva, így összességében jónak mondható a felújított DoTT-kinézet (annyira naiv még én sem vagyok, hogy teljes újrarajzolást várnék el egy Double Fine produktumtól).

Day of the Tentacle Remastered

Az audioszekció is jelentős kozmetikázáson esett át. Szerencsére a szinkron maradt az eredeti, nem vették újra új színészekkel, hanem a két dekádos hangfájlok megtisztításával varázsolták a fülünknek kellemesen csengőnek a párbeszédeket. Az eredetileg midiként létező muzsikát ellenben újravették, méghozzá kellemes szimfonikus hangzással; az már csak a saját fejlövésem, hogy annyira berögzültek az eredeti dallamok, hogy néha nem éreztem annyira erőteljesnek a háttérzenét, mind az eredetiben. Az új hangszerelés ki tudja zökkenteni néhány helyen a muzsikális élményt: dúdolnám a megszokott ütemet, erre egy kicsit máshogy szól valamelyik hangszer, mint ahogy várnám. Teljesen szubjektív dolog, de azért említésre méltó szerintem.

A videóvégigjátszást Psychoka készítette: