Keresés

CTRL (vagy CMD) + K lenyomásával is megnyithatod.

Of Bird and Cage

A zenén kívül sajnos nem sok értékelhető elem van a játékban.

Of Bird and Cage | Teszt
Kalász Tamás - az AdventureGames.hu szerkesztője
Publikálva: 2021. május 19. (3 éve 10 hónapja)
Olvasási idő: 7 perc

Zenei körökben a koncept album teljesen megszokott dolognak számít. Nem egy nevesebb zenekar készített már lemezt egy bizonyos témakör köré építve. Leginkább a szimfonikus metál csapatok körében népszerű ez, de hallhattunk már ilyet punk és heavy metál együttesektől is. Ezekből az albumokból aztán nem egyszer filmet, vagy színházi előadást készítenek.

Of Bird and Cage - borítókép
Fejlesztő: Capricia Productions
Kiadó: All in! Games
Megjelenés: 2021. máj. 20.

Az viszont elég ritka, hogy egy metálalbum, illetve rockopera köré egy teljes játékot építsenek. Legutoljára talán az Electronic Arts próbálkozott ilyesmivel még 1997-ben, a Queen: The eYe című akció-kalandjátékukkal. Azóta viszont nem sok ilyesmiről tudni. Ezért is meglepő az izraeli Capricia Productions kísérlete a legújabb játékukkal, az Of Bird and Cage-dzsel. Azért mondom csak kísérletnek, mert a végeredmény egy akkora káoszos valami lett, amit csak kötélidegzetű és ultra nyugodt embereknek tudok ajánlani. Na de lássuk szépen sorjában, hogy mire is gondolok pontosan.

A cselekmény egy víziókkal és visszaemlékezésekkel teli katyvasz, amiről nagyon nehéz spoiler mentesen beszélni. Hogy ne lőjem le a poénok nagy részét, megpróbálom körülírni a fontosabb karaktereket. A történet középpontjában egy huszonéves kábítószerfüggő lány, Gitta áll, aki egy Ari nevezetű drogdílerrel él, aki folyton erőszakoskodik vele. A lány apja egy alkoholista fazon, aki folyton megveri, és rettegésben tartja őt. Gitta anyjának meg már évekkel ezelőtt nyomaveszett, pedig ő volt az egyetlen, akit nagyon szeretett. És végezetül ott van a lány fogvatartója, az úgynevezett „Szörnyeteg”, akinek motivációja és kegyetlen tettei erősen megkérdőjelezhetők.

Az elmondottak (leírtak) alapján sejthetitek, hogy szegény Gittának nem egyszerű az élete, és egyik erőszakoskodótól a másikba fut bele. A cselekmény szálait egyébként a játékos szövi, mégpedig vagy az ügyességi játékok sikerességével, vagy a választási lehetőségekkel. Ez a része a játéknak még úgy ahogy, de működik. Vannak ugyanis nagyobb döntések, melyek valóban befolyásolják a végkimenetet. Ezt viszont csak a valódi döntéshozatalos részeknél tudtam letesztelni, mert az ügyességi részek annyira kifogtak rajtam, hogy képtelen voltam a nagy részüket sikeresen befejezni.

Kezdjük akkor az ügyességi feladatokkal. Ezek a feladatok – jó nagy idézőjelben írva – a „zenén” alapszanak. Ezt úgy képzeljük el, hogy elindul a zene, és a képernyő alján egy hosszú vonal jelzi a zeneszám hosszúságát. Ha az adott időn belül nem tudjuk megoldani a feladatokat, akkor... hát igazából semmi. Nem halunk meg vagy valami, megy tovább a sztori. Viszont ami feltűnt, hogy amikor a játék során visszatértem az egyes helyszínekre, én úgy vettem észre, hogy a helyszín egyes részei megváltoztak, mégpedig oly módon, mintha az előző látogatásunk során megoldottuk volna az adott ügyességi feladatot. De az is lehet, hogy csak játékhiba, vagy figyelmetlenség ez a készítők részéről. Igazából annyira káoszos az egész, hogy ezt lehetetlenség megmondani. Ha viszont sikerrel járunk, és megoldjuk a feladatokat, akkor a sztori befolyásolása mellett, általában gyűjthető tárgyakat vagy a Gitta számára fontos kábítószert nyerünk.

 

A narratíva részét képezik a folyton felvillanó szövegek, amik akkor jönnek elő, amikor Gitta magában beszél, vagy gondolkodik. De mivel a lány elég gyakran hallucinál, ezért az elmosódott grafika és az irritálóan lassú mozgás miatt, ezektől a felugró szövegektől csak még frusztrálóbb lett az élmény.

Az idegesítő hallucinációk szerencsére eltüntethetők, persze ahhoz, hogy ez sikerüljön, előbb jól kell teljesítenünk a zenés intervallumos feladatoknál. Gittára akkor törnek rá ezek a rohamok, amikor vagy az elvonási tünetek jelentkeznek nála, vagy ha stressz éri őt. És ez sajnos elég gyakran előfordul vele. A képernyő balfelső sarkában található az ezt mutató jelző, és ha nagyon alacsony a szintje, akkor a TAB gombot megnyomva itathatunk meg a lánnyal egy üvegcsényi kék anyagot, amitől ismét normális módon tud gondolkodni. De vigyázni kell, mert Gittánál szinte sosincs ilyesmi. És amit nem értettem, hogy hiába csentem el a bárban 3-at is az egyik drogdílertől, a következő helyszínen már egy sem volt belőlük. Hogy hová tűntek, ne kérdezzétek! Én úgy tippelem, hogy valószínűleg a kocsmai verekedés közben csente vissza tőlem az ürge.

Igen, jól hallottátok. A játék megpróbált akciósabb vizekre evezni, és komikus „box meccsek”, valamint GTA-t „megszégyenítő”, rendőrös lövöldözések is részei lettek a játékmenetnek. Ezek viszont annyira kínosan bénák és idegesítők lettek, hogy egyszerűen képtelenség szavakba önteni őket.

 

A karaktermodellek és az animációk annyira kezdetlegesen rosszak, mintha csak egy neten megvásárolható, Unreal motoros csomagból halászták volna ki őket. Ismétlődő textúrák, bamba képű szereplők, és a motion capture teljes hiánya teljesen tönkreteszi a hangulatot. Hiába a komoly történeti szál és a fontos témák, ezekből szinte alig jön át valami a játékosnak.

Rendesen rossz érzés még kimondani is ilyet, de néhány jeleneten hangosan felröhögtem. Pedig a téma valóban komoly és valóságos. De az ilyesmikhez óvatosan, kellő odafigyeléssel és megfelelően kell tudni nyúlni, különben a végeredmény olyan lesz mint ez, egy paródiaszerű összevisszaság. Azt már csak mellékesen jegyezném meg, hogy a játék PR csapata a Life is Strange-hez hasonlította a narratívát. Nem tudom honnan szedték ezt, de a két játék között ég és föld a különbség.

Szintén humorosak voltak a musicaleket idéző, éneklős részek. Korrekt animáció híján ezek a jelenetek csupán arra voltak jók, hogy az eleve frusztráló játék egy kicsit feldobja a kedvemet és megmosolyogtasson. De arra meg már végképp nem, hogy egy kicsit is komolyan vegyem a karaktereket.

 

Amit viszont nem érhet panasz az természetesen a zenei aláfestés, tehát maga a soundtrack. A neveket olvasva, hogy kik vettek részt a megkomponálásában, erre azért számítottam is. 

Mindenkit nem sorolok fel, de köztük van: Davidavi "Vidi" Dolev a Gunned Down Horseszból, Kobra Paige a Kobra and the Lotuszból, a volt Guns and Roses tag - Ron "Bumblefoot" Thal, Rob van der Loo az Epicából, Ruud Jolie a Within Temptationből, és Tina Guo, aki olyan játékok és filmek zenéjén dolgozott, mint a Call of Duty, a Cyberpunk 2077, a Dunkirk, az Eredet, vagy a hamarosan mozikba kerülő Dűne.

A számok között vannak lassabb, melankolikusabb számok és gyors, ritmikusak is. Ezek mindig aszerint változnak, hogy épp mi történik a képernyőnkön. A zeneszövegek mindig az aktuális eseményt követik, ezért narratíva szempontjából is nagyon fontosak. Ha odafigyelünk rájuk, akkor sok mindent megtudhatunk belőlük arról, hogy épp mi is történik a karakterünkkel. A hangminőség is nagyon jó, ezért kétlem, hogy sima mp3-ban lennének konvertálva. 

Verdikt

Ha össze kellene foglalnom az élményt, akkor sajnos csak úgy tudnám jellemezni, mint az elmúlt pár hónapom egyik legrosszabb játékát. Azt, hogy képes voltam végigjátszani, nagy valószínűséggel csak a zenének köszönhető. Rég hallgattam ilyen stílusú zenét, és jó érzés volt visszatérni hozzá. A játékmenet, az animációk, a karakterek és a narratíva viszont hihetetlenül fárasztók lettek. Nagy kár az Of Birds and Cage-dzsért, mert a zenészek tényleg odatették magukat, és legalább ők megérdemelnék érte a jutalmat. Ezért, ha játéknak nem is, de a különálló zenei albumnak mindenképp adjatok egy esélyt.

3

Hozzászólások

Csak regisztrált felhasználók tudnak hozzászólni.

Írd le a véleményedet a témában!