Grim Fandango

A történetről:

A bevezető mozi egy szobába ad betekintést, ahol egy kaszás fószer nagy csuklyában beszélget egy elég szerencsétlen kinézetű, csontvázképű csávóval. Próbálja neki elmagyarázni, miért jó, ha vonattal megy a 9. Mennyországba. Már ha van elég pénze, hogy megvegye a jegyet, meg ha életében jól viselkedett. Igen, az életében. Ugyanis a játék kicsit morbid, de mégis poénos hangvételben a túlvilág és evilág közti "úton" játszódik. Manny Calavera a főhös, elég betyár emberke volt életében, nem derül ki a játék során mit is rosszalkodott, de megrekedt a túlvilág kapujában, és bűnös életét letörlesztendően beállt egy utazási ügynökséghez, ahol holt lelkeket kalauzolnak az örök megnyugvásba. Több féle úton/járművel juthat el oda a halott, 4 év alatt. Attól függ mennyire volt jó az életében. Aki rossz-gonosz volt, az kap egy sétapálcát, és úgy kell a rettenetesen veszélyes utat megtennie. Aki annyira nem volt rossz, az mehet kocsival, hajóval, és akinek makulátlan a múltja, az átdöcöghet egy hiperszuper vonattal.

 

Manny pedig úgy válthatja ki jegyét erre a vonatra, hogyha minél több holt lelket kalauzol át a megnyugvásba, miközben szépen lassan letörleszti bűneit és megbocsájtást nyer. Viszont nem is olyan egyszerű ez a dolog, ha az utazási ügynökség főnöke erősen korrupt, és kisebb szervezetet hoz létre, hogy a "jóktól" ellopva jegyeiket rengeteg pénzért eladják azoknak, akik egyébként nem érdemlik meg. Mannyt kirúgják, lekerül a holt lelkek földalatti mozgalmához, amit Salvador, egy kommunista forradalmár vezet, és elkezdődik a nagy kaland a holtak földjén, hogy megkeresve egy elrabolt nőt (akibe természetesen belezúgunk mint vak tetőfedő (ő mellesleg egy ügyfelünk, aki nem rég halt meg)) leszámoljunk a maffiával, és átjussunk a 9. Mennyországba. Találkozunk a világtörténelem legegyedibb és legszeretetreméltóbb mellékszereplőjével, Glottis-szal /remélem jól írtam le :) /, aki egy autódémon, és élete (inkább halála. :-)) a vezetés. Ő fog elkísérni kalandjaink során. Csácsira fel is turbózza a halottas kocsit. :-) Rengeteg helyszínt járhatunk be, az irodánktól kezdve a túlvilág előtti utolsó kikötőn keresztül saját kaszinónkon át a tengeren, tenger alatt, (hullák vagyunk, nem kell búvárruha. :-)) és sok más helyen barangolhatunk, persze mind fantasztikusan megrajzolt környezetben játszódik, de erről majd később. Szóval a történet maga, az csillagosötös!

Grim Fandango

A grafika

Kalandjátékhoz mérten gyönyörű a grafikája. Nem egy Syberia, mivel csak '98-as gamma, de mivel a stílusa nem arra megy, hogy minél élethűbb legyen a táj - ez egyébként is nehéz lenne, mivel a túlvilágon játszódik - inkább picit meseszerű. De nagyon eltalálták a készítők. A kimerevített, statikus háttér előtt viszont 3D-s alakok mozognak, és persze száll a füst, repkednek a csontvázmadarak stb... A figurák nem túl részletgazdagok, ez viszont szinte észrevehetetlen, mivel direkt úgy lettek tervezve hogy erősen elnagyoltak a vonásaik. Mivel csontvázak az illetők, hisz a túlvilágon vagyunk. Viszont az elég morbid lenn,e ha csontvázalakokat irányítanánk, így lukaszék egy mexikói hagyomány nyomán (olvasd az alján Gamma hozzászólását) úgy rajzolták őket meg, hogy a fejük olyan legyen, mintha egy papírzacsit húztak volna rá. Szóval kicsit csontváz, kicsit poén, kicsit morbid, de tény, hogy nagyon ötletes.

Az irányításról

Az irányítás a megszokott Lucas-os "point & click képernyőre egérrelböködős" helyett billyentyűzetes lett. Eleinte fura, de gyorsan meg lehet szokni. Ha pedig olyan dologhoz lép Manny, amit használni lehet, arra ránéz. Ekkor tudjuk a tárgyakat felvenni, megnézni stb... Sokkal életszerűbb is, mert semmi kurzor vagy gomb nincs a képernyőn. Nekem bejött.

Hangok

A változatosság kedvéért ez is profin meg van csinálva. Mindig megy valami zene a játék alatt, és a különböző helyszíneknek is más-más a zenéje. A nóták stílusa pedig jazz-big band/mexikói népzene keverék, ami annyira jól sikerült, hogy ki is adták külön zenei CD-n... Szerintem mást nem is érdemes írni. :)

Grim Fandango

Ha túl gyors a gépünk

Egy kiseb szépséghibája van a játéknak. Mivel nem mai gyermek már, a régi P1-es gépekhez van szokva. Szóval a mai gépek túl gyorsak neki, és ilyenkor nem indul el a game. Ez igen kellemetlen. Viszont Lucasék gondolva erre kiadtak hozzá egy patch-et, amivel kompenzálni lehet ezt a problémát. Egy ideig. Szóval akinek hiperszuper gépe van, annak lehet, hogy ezzel a patch-el is szarakodik. (Trish megjegyzése 2020-ból: a Remasted kiadás óta ugyebár nincsenek ilyen problémák, akár a buszon is játszhatjuk a kalandot egy Switchen. Bár maszk azért legyen rajtunk. Vagy egy mexikói stílusú álarc.)

Összegezve

Ez a játék szerény véleményem szerint az egyik legjobb kalandjáték, ami eddig megjelent! Minden nagyon ottvan benne! A grafika, a játékmenet, a poénok, és maga a történet, ami kicsit morbid, vicces, és elgondolkodtató egyben. Aki kalandjátékfan, annak kötelező végigjátszania. Sokan kérdezik, lesz-e második rész, de szerintem nem kellene megkockáztatni. Annyira ütős volt az első, hogy azt a magas lécet nagyon nehéz lenne átugrani. És ezt Lucasék is tudják. Ez egy remek játék.

Grim Fandango

Utólagos hozzáfűzés, 2005, 09. 01. Gamma hozzászólása a kedvcsináló cikkhez:

 "Nagyon tetszik ez a Kedvcsináló, tetszik a leírás is, de van egy észrevételem: a csontváz pofákat nem Lucasék csinálták ilyen rajzfilmszerűre, ilyen poénos fejekkel. Mexikóban minden évben óriási utcabálok vannak Holtak Napján (azték és maya hagyományok szerint az ember nem távozik, hanem egyenesen a Kilencedik Alvilágba megy). A csicsás bódékban mindig lehet kapni valami csecse-becsét, a legismertebbek azok a píprmassé csontvázak, akik fejükön sombrero-val, kezükben lanttal, gitárral egy együttest szimbolizálnak. Az emberek Mexikóban ezeket leginkább díszítőelemként a hamutartó mellé szokták tenni (állítólag ha füst éri ezeket, akkor jó fog az embberrel történni). Ez a jelenet látható a GF logójakor, és ezekről a kis papírmasé nyavajákról mintázták a Grim Fandango szereplőit. Ezen felül szoktak ún. calavérákat is árusítani odaát, ezek epdig csontvázmaszkok."