A lengyel 11 bit studios fejlesztő- és kiadóvállalat alaposan megszedte magát narratív játékokkal, és már három olyan is van, amikből akár egész érdekes alkotások is kerekedhetnek. Legújabb közülük az INDIKA, amely a jelenlegi Oroszország társadalmáról próbál, nem éppen szépséges képet festeni.

Az INDIKÁBAN a bűn, a bánat és az erkölcs témáiban fogunk majd elmerülni, miközben a sztori egy párhuzamos univerzumban létező, 19. századi Oroszországba repít bennünket. Az alkotás alapját a hangulatos, külső-nézetes, narratív kalandjáték adja, amelyet a felfedezés, a rejtvényfejtés és a platformjáték jellemzői ötvözik.

A játékban a címszereplő apáca, Indika szerepébe bújunk, és egy elvont, elmebajos utazásra indulunk, hogy felfedezzük a jó és a rossz kettősségét, valamint azt, hogy semmi sem nevezhető százszázalékosnak. A bűn, a bánat és az erkölcsi dilemmák témáival átszőtt INDIKA azonban túllép a hagyományos játékokon, és inkább hasonlít egy művészfilmre, amely a társadalmi normákat kérdőjelezi meg. Ebből az következik, hogy jelen esetben nem egy egyszerű szórakozást kínáló alkotásról van szó.

Bár a játékot már 2 éve bejelentették, most ismét kapott egy „bejelentő” videót, ezúttal persze már a 11 bit studios támogatásával. A videóban a játékot fejlesztő Odd Meter alapítója és az INDIKA fődizájnere, Dmitry Svetlow nyilatkozik arról, hogy milyen kihívásokkal jár, ha egy 16 fős fejlesztőcsapat életét gyökerestül felforgatják, hogy eltávolodjanak a hazájuk által vívott értelmetlen háborútól. Emellett az Odd Meter és az 11 bit ígérik, hogy az INDIKA bevételének egy részét az ukrajnai háború által érintett gyermekek megsegítésére ajánlják fel.

– Még mielőtt hazánk háborúba lépett volna, nagyon vékony határvonalon mozogtunk, amikor olyan témákkal foglalkoztunk, amelyekért Oroszországban büntetőeljárás indulhatott volna ellenünk. Február 24-e után a helyzet még bonyolultabbá vált, mivel az Oroszországban való tartózkodás fizikailag ijesztővé és különösen erkölcsileg kihívássá vált, ezért úgy döntöttünk, hogy egy másik országba költözünk – meséli a problémáikat Dmitry – Jelenleg különösen nyilvánvaló, hogy a játékunkban felvetett témák mennyire aktuálisak. A mai Oroszország számos problémája abban a társadalmi-politikai infantilizmusban gyökerezik, amelyet évszázadokon át belevertek polgáraikba: az alázat, az engedelmesség és a türelem a fő erények, amelyeket az ortodox kultúránk erőltet. Ezért nem meglepő, hogy az olyan intézmények, mint az orosz ortodox egyház, az utóbbi időben a propaganda egyik fő fegyverévé váltak, arra buzdítva a híveket, hogy haljanak meg a hazájukért, és ezen kívül szörnyű közömbösséget hirdetnek saját és mások élete iránt.

A döntés meghozatala után az Odd Meter teljes, 16 fős csapata Kazahsztánba költözött.

– Egy ilyen embertelen háború azt mutatja, hogy még mindig törékeny az a vágyunk, hogy a világot szabad, civilizált helynek lássuk, és sajnos sok ember élete még mindig a katonai szeszélyeken egyensúlyoz bizonytalanul. Mi az 11 bitnél tudtuk, hogy az Odd Meterrel való folyamatos együttműködésünket nem ítélhetjük el csupán a stúdió eredete alapján – nyilatkozta Rufus Kubica, az 11 bit stúdió termékmenedzsment vezetője – Amikor a csapat úgy döntött, hogy elhagyja Oroszországot és Kazahsztánba költözik, minden szükséges időt megadtunk nekik, hogy rendbe tegyék magán- és szakmai életüket. A fejlesztési határidőket el lehetett halasztani, és rengeteg új erőfeszítést kellett tennünk a papírmunkába. De, ami a legfontosabb, nem szóltunk bele a játék tartalmába, témájába, vagy a történetbe, amely bátran nyúl olyan témákhoz, amelyek eddig szinte teljesen hiányoztak a játékokból. Mivel a játék művészi értéke a tét, bármiféle cenzúra a bizalomhiányunkat sugallná. Mi azonban teljes mértékben hiszünk az Odd Meter erőfeszítéseiben, hogy egy észbontó, egyedi és tartalmas élményt hoz létre. Alig várjuk, hogy a közösségünk játsszon az INDIKÁval, és velünk együtt merüljön el benne.

Az INDIKA 2024-ben jelenik meg Windowsra és konzolokra.