A Video Game Source Projectnek (VGSP) köszönhetően darabokra szedik a Monkey sorozat első két részének forráskódját, hogy aztán Ron Gilberttel közösen kivesézzék az így talált kincseket.

A VGSP a VGHF (Video Game History Foundation) non-profit szervezet új projektje, melyben megpróbálják átkutatni a régi klasszikusok forráskódját, hogy azokból minél több új információt és érdekességeket szerezzenek. Hogy megértsük, miért jó ez nekik, ahhoz előbb a VGHF tevékenységét kell megismernünk.

A VGHF-et nevezhetjük amolyan videójáték történészeket tömörítő csoportnak is – vagy talán a régészek szó jobban illene rájuk – akik a régi játékok gyűjtésével, bemutatásával, és történeteik összefoglalásával próbálnak életet lehelni beléjük, hogy ezek a játékok az idő múlásával se vesszenek feledésbe. A forráskódokban való turkálással pedig már valóban feszegetik a régészek munkáját, hiszen ezáltal valóban olyan információk közelébe juthatnak, amikről eddig a fejlesztőkön kívül nem igazán tudott senki, sőt, talán már ők is elfelejtették.

Frank Cifaldi a VGHF alapítója és igazgatója a következőképpen jellemzi a munkájukat – „Egy videójáték-történész számára a forrásanyagok régészeti feltárása felér egy időutazással. Sajnálatos módon ezeknek az anyagoknak a nagy része, főleg a fejlesztések első szakaszaiból, örökre elvesztek. A videójáték forrás projekt (VGSP) segítségével azonban nagyon sok ilyen elveszettnek hitt anyagot sikerül a felszínre hozni, amiket aztán az oktatásban is felhasználhatunk.”

A Monkey sorozat 30. évfordulójának alkalmából pedig úgy döntöttek, hogy egy teljes virtuális eseményt fordítanak erre az alkalomra, amelyen 10 dollárért bárki, a világ bármilyen pontjáról részt vehet. Az eseményen részt vesz a Majom-sziget sorozat atyja, Ron Gilbert is, aki soha nem hallott történeteket mesél majd az első és második rész fejlesztéséről, továbbá a forrásanyagokban talált értékes infókról is. A bemutató végén pedig a résztvevő hallgatóság kérdéseket is feltehet Ronnak, illetve a VGHF tagjainak.

„A Monkey Island nagyon különleges játék számomra, és ennek nagy részét nálam a SCUMM motor létrehozása tette ki. A forráskódot nézve az embert mindig elöntik az emlékek, és ezúttal azt a lehetőséget is biztosítja, hogy olyan kérdésekre válaszoljak, amiket az emberek eddig nem is tudtak, hogy megkérdezhetnek.” – mondja Ron Gilbert – „Fejlesztőként valódi értéket látok abban, hogy megőrizzük és tanuljunk abból a munkából, amelyről soha nem gondoltuk volna, hogy a jövőben az embereket egyáltalán érdekelni fogja. Örülök, hogy a Videójáték Történelem Alapítvány ezt prioritásává teszi, miközben még mindig van idő a történelem megmentésére, viszont igyekezni kell, mert az emlékek az idő haladtával napról napra halványodnak."

A 10 dolláros ár 100%-a a VGHF-et illeti, tehát akár támogatásként is felfogható a dolog, hogy a jövőben még sok más érdekes játék fejlesztéséről rántsák le nekünk a leplet. A jegyet ezen a linken keresztül tudjátok megvenni. Az eseményre október 30-án este 9 órakor kerül sor, ami egyébként péntekre esik.