Az igaz, hogy szinte mindig más címet adnak neki, de a lényeg ugyanaz: lehetőséget adni az indie fejlesztőknek, hogy ízelítőt adjanak nekünk a készülő játékaikból. Ez most nem a LudoNarraCon-féle esemény, ahol csak a narratív kalandjátékokra koncentrálnak, a jelenlegi Next Festen ugyanis bárki bemutathatja a demóját.

Ikai

Az első áldozat az Ikai nevet viselő pszicho-horror volt. A játék nem igazán vezet minket bele a sztoriba, ugyanis egyből megkapjuk a főszereplőnk irányítását, akiről és magáról a helyszínről, semmit nem tudunk. Utána olvasván kiderült, hogy egy Naoko nevű papnőt irányítunk, akit a főpap egyedül hagyott a szentélyükben, mert őt sürgős démonűzésre invitálták a helyi faluba.

A játék így elsőre látásra egy logikai feladványokon alapuló és bujkálós horrornak tűnik. A helyszín, vagyis a szentély, kifejezetten tetszett, mert nem sok belső-nézetes játékban lehet egy ilyen, úgymond japános helyen mozogni. A grafika egész kellemes, a hangok pedig horrorhoz méltóan recsegnek-ropognak.

Az Ikai koncepciója egyébként nem varázsolja akcióhőssé a főszereplőnket, nem fogunk szellemekkel harcolni vagy varázslatokat mormogni. Ennek ellenére ugyanúgy szembe kell néznünk a fenyegetésekkel, csak éppen az eszünkre, vagy ügyességünkre hagyatkozva. A demóban például szó szerint rajzolnom kellett egy úgynevezett védőpecsét félét, miközben egy szellem állandóan nyomomban járt, ezért végig szobáról szobára kellett mozognom, hogy befejezhessem a rajzot.

A feszültség tehát megvan a demóban, de hogy ezt mennyire lehet majd fenntartani 5-8 vagy még több órán keresztül, azt bizony csak a teljes játék fogja nekünk megmondani, amely 2022 januárjában érkezik.

Watch Over Christmas

A horror után egy kicsit nyugodtabb játékot kerestem, és így találtam rá a Watch Over Christmas című, teljesen hagyományos point-and-clickre. A játék főszereplője Cisco, akinek egy olyan apróság lesz a feladata, mint a karácsony és vele együtt a Télapó megmentése. A Watch Over Christmas a jelek szerint valóban nem szeretne több lenni egy egyszerű point-and-clicknél, és igazság szerint úgy érzem, hogy inkább gyermekeknek készülő játéknak tűnik, de ez nem jelenti azt, hogy a hagyományos kalandok iránt rajongó felnőttek se lelnék majd kedvüket benne. A Watch Over Christmas még idén, valamikor karácsony előtt érkezik.

Life of Delta

Még egy körre maradtam a point-and-clickeknél, és kipróbáltam a Kassán készülő Life of Delta című, sci-fi kalandot. Ez már egy fokkal kiemelkedőbbnek tűnik az előzőnél, és nem csak a grafika, de az érdekes fejtörők miatt is. A mindössze félórás demóban a legtöbbet rögtön az első fejtörővel szenvedtem, de ez legyen az én szegénységi bizonyítványom.

Összességében egy teljesen korrekt kis kaland képét mutatta a Life of Delta demója, de volt benne két dolog, amit kicsit zavart. Az egyik, hogy nem lehet meggyorsítani a karakterek mozgását, szóval mindig meg kellett várnom, amíg a főhősünk a képernyő egyik végéből átfut a másikba. De ezt mondjuk még el lehet nézni neki. A másik dolog azonban már kicsit aggodalomra ad okot. Mivel a Primordiában láttunk már ilyen disztopikus világot, ahol emberi tulajdonságokkal felruházott robotok éltek, ezért az írást önkéntelenül is ahhoz a játékhoz próbáltam hasonlítani, és sajnos a párbeszédek alapján azért már most sejteni lehet, hogy azt a szintet valószínűleg nem fogja megugorni.

De ezeken kívül úgy érzem, hogy egy egészen kellemes játék lesz a Life of Delta. A készítők 25 kézzel festett helyszínt és több mint 50 mini-játékot ígérnek a végleges produktumban. A Daedalic gondozásában megjelenő Life of Delta valamikor 2022-ben várható, és magyar feliratot is tartalmazni fog.

The Bookwalker

A következő demó, amit kipróbáltam a The Bookwalker volt, és egész kellemesen meglepett. Egy olyan fickót irányítunk, aki képes elmerülni a könyvekben, és ezt értsétek szó szerint. Különböző könyvek világaiban képes kutakodni, nyomozni, hogy különböző, csak a könyvekben létező tárgyakat szerezzen meg, egy egyelőre ismeretlen csoportnak. Ezek a tárgyak különböző dolgok lehetnek. A demóban például egy alkimista örök életet adó italát, valamint egy időjárás-szabályozót kellett megkaparintanom.

A főhőst nem csak a könyvekben, de az úgynevezett „éber” világban is irányítjuk. Ilyenkor teljes 3D-s, belső-nézetbe vált a kamera, és a főhős lakásában tudunk mindenféle hasznos dolgot készíteni, mint például álkulcsot vagy feszítővasat. Ezeket aztán magunkkal tudjuk vinni a könyvek világába, ahol felhasználva őket lényegesen előrelendítik a továbbjutásunkat.

A könyvek világában a főhősünket már izometrikus nézetből látjuk, és point-and-click kezelőfelülettel irányítjuk. Itt már harcolni is kell, és emiatt látni a bal alsó sarokban az életerő- és a tintajelzőt. Utóbbi amolyan mana, illetve erő jelző, amit a harcok során lesz leginkább fontos figyelnünk. Fontos megjegyezni, hogy a harcok teljesen kihagyhatók, ami szintén kellemes adalék azok számára, akiknek kevésbé jön be a körökre osztott harcrendszer.

Először azt hittem, hogy a valóságban is létező könyvekbe fogunk betekintést nyerni, de sajnos nem így van, én legalábbis nem találtam erre utaló nyomokat a készítők leírásai között. De ennek ellenére is bármiféle túlzás nélkül állíthatom, hogy az egyik legjobb demó volt, amit kipróbáltam. Sajnos egyelőre még nincs megjelenési dátuma a The Bookwalkernek, de ha tippelnem kellene, akkor szerintem 2022-ben minden bizonnyal a teljes verziót is megkapjuk belőle.

Martha is Dead

És most jöjjön a játék, amit már elég rég óta figyelgetek, mert eszméletlenül jól nézett ki a képeken és a videókon, valamint a narratíva is érdekesnek tűnt. Ez utóbbi azért, mert bár elsőre egy tipikus ijesztgetős szellemsztorinak tűnhet a játék, valójában a szellemhistória összemosódik a valósággal, méghozzá a második világháború toszkánai történéseivel. Pár perccel a játék megkezdése után a Someday You’ll Return jutott róla eszembe, ahol a horror részek mellett rengeteg más felfedezés várt a játékosra. A Martha is Deadben ez szintén meglesz, sőt, a készítők egy teljes fényképész szimulátor modult is beépítettek a játékba, ezért aki a rettegés mellett a fényképészetet is kedveli, annak egy kötelező alkotásnak tűnik.

Na persze csak akkor, ha megvan a kellő vas hozzá, mert a grafika tényleg elképesztően gyönyörű. Az erdős részek, a tó, a ház körül és bent a házban is minden részletre odafigyeltek a fejlesztők.

Az egyedüli gyenge pontja a demónak sajnos épp a narratíva lett. De! Itt fontos megjegyezni, hogy a készítők külön kiemelték, hogy a demó verzióból rengeteg részletet kivágtak, ezért ezt egyelőre csupán ennek fogom betudni. Illetve egy részét. Mert maga az alapsztori, miszerint egy ikerpár egyik tagját meggyilkolják, és a másik lép a helyére, eléggé… hogy is mondjam… logikátlan lépésnek tűnik. Senki nem veszi észre a változást a családban, mindenki azt hiszi, hogy a másik lány halt meg, miközben az elő lány, vagyis a főszereplő, arra esküszik, hogy megtalálja a gyilkost, vagy legalábbis kideríti, hogy miért halt meg a testvére. De, hogy miért kellett ehhez a másik lány személyazonossága mögé bújnia, az jelenleg nem világos nekem. A készítők viszont azt ígérik, hogy a Martha is Deadnek nem csak horror, de erős pszichológiai vonatkozásai is lesznek, tehát várható, hogy a játék végére minden korai logikátlanság tisztázódni fog.

A játék megjelenése még az idei éven esedékes, méghozzá szinte az összes lehetséges platformra a Nintendo Switchet kivéve.

ANNO: Mutationem

A következő demó egy RPG és egy akció-kalandjáték keveréke, a cyberpunk világban játszódó ANNO: Mutationem. Nagyon érdekes kinézetre a játék, ugyanis ez szintén keveri a 2D-s és a 3D-s megvalósítást, ráadásul a karakterek jelen esetben szimpla pixel-art stílusban tündökölnek.

A történetről egyelőre nem sokat tudni, még a Steam játékleírás szekciójában sincs sok minden, de a prológus történései már így is egész szépen felkeltették az érdeklődésemet. A játék demója bár rövid, azért érződik belőle, hogy a teljes játék már nem biztos hogy az lesz, ráadásul az oldalnézetes hack and slash harcok, főleg a főellenségek ellen, nem úgy tűnnek, mint amiken majd könnyedén átverekedjük magunkat.

Az ANNO-ban ahogy haladunk majd előre a sztoriban, úgy tudjuk majd fejleszteni a karakterünket és a fegyverzetünket is. Az irányítás már most is egészen jól van optimalizálva, és egyedüli negatívumként csupán azt tudom felhozni, hogy sosem tudtam, mikor beszél hozzánk a hekker társunk. Ezzel nem is lenne baj, csak szinkron nélkül egyáltalán nem tudtam követni, hogy miről is diskurálnak, és sokszor lemaradtam a lényegről. Legalább valamilyen halk bípelést, vagy mormogást beépíthetnének ide a fejlesztők.

Az ANNO: Mutationem már készülget egy jó ideje, ezért nem meglepő, hogy még idén megérkezik Steamre és Playstationre.

Unusual Findings

Így van, jól halljátok, a Darkestville Castle fejlesztőinek új játéka, az Unusual Findings visszarepít bennünket a 80-as évekbe, méghozzá a lehető legstílusosabb módon. A játék leginkább azok számára lesz igazán értékelhető, akik még nem unják a 80-as évekbeli retró filmeket/sorozatokat, mint például a Stranger Thingset.

A játék bár nagyon hangulatos, sajnos az egyik legrégimódibb point-and-click kezelőfelületet kapta, ami miatt így egyel mindig többet kell klikkelnünk a kelleténél. Nem bánom én a point-and-clicket, csak 2021-ben ideje lenne legalább az egy fokkal modernebbet használni.

A soundtrack állat lesz, az már a demóból kiderült, és a Unity motornak hála a pixel-art grafika is teljesen korrektnek tűnik. Természetesen történeti szempontból nem kell semmi extrára számítani, nagy valószínűséggel az ilyesfajta retrókból ismert klisékkel lesz majd tele.

Ha minden igaz akkor néhány héten belül az Unusual Findings csapata Kickstarter gyűjtésbe kezd, ezért az idei megjelenés eléggé valószerűtlennek tűnik.

Nightmare Frames

A két legjobban várt point-and-clickemet hagytam a legvégére. Kezdjük a Nightmare Frames-szel, melyet az a Postmodern Adventures készít, aki 2020-ban 9 díjat zsebelt be az AGS díjátadón, köztük a legjobb írás díját is. Ez meg is látszik az új játékán is, ugyanis igazán ennél a játéknál éreztem először azt, hogy végre egy minőségi point-and-clickkel van dolgom.

Kicsit fura egyébként a demó, mert igazából semmilyen izgalmas dolog nem történik benne, viszont a karakterek, a párbeszédek, a helyszínek, pontosabban maga Hollywood, teljesen magába szippantott. A szövegek mennyisége már most óriási és a készítő elmondása szerint még csak most fogott bele a harmadik fejezet készítésébe, de már most 70 helyszínnél jár. Hatalmas és ambiciózus projektnek tűnik, és őszintén alig várom, hogy a teljes játékot is végigjátsszam.

Fontos megjegyezni, hogy a Postmodern Adventures igazából egyetlen személyből áll. A spanyol fejlesztő egymaga írja, rajzolja, animálja és kódolja a játékot. Eddig csak ingyenes játékokat készített, és ez lesz az első kommersz játéka. A Nightmare Frames valamikor 2022-ben érkezik.

Incantamentum

A másik várva várt játék az Incantamentum, amelynek demója nem hogy csalódást, de még nagyobb hype-ot keltett bennem. Sötét, borongós hangulat, egy szerethető főszereplő, és az angol folklór rejtélyei várnak ránk a teljes játékban. A készítők, név szerint a Cloack and Dagger Games, nem ma kezdték az ipart, és számos neves és hangulatos point-and-click fűződik a nevükhöz, mint például a Football Game, amihez mi készítettünk annó magyarítást.

Az Incantamentum egyértelműen az eddigi legambiciózusabb projektjüknek tűnik, nagyon szép pixel-art grafikával, és elképesztően jó animációkkal. A játék főszereplője egy sírásó, Thomasina Bateman, aki egy rejtélyes levél miatt az angliai Bewlay elszigetelt, kissé barátságtalan falujába érkezik. Bateman pár napos ott léte alatt egy sor furcsa eseményt tapasztal meg, és hamar rádöbben, hogy ez a munka nem olyan lesz, mint a többi.

A rejtélyes demó sajnos hamar véget ért, és a teljes játéknak még mindig nincs pontos megjelenési dátuma.