Mi volt az első játék amivel játszottál?

Pong. De az első játék ami igazán megfogott a Psygnosis Barbarian című játéka volt Atari St-re. Emlékszem akkoriban ez volt az egyetlen elérhető játék a boltban, és meglehetősen drága volt. Most ugyanabban a boltban egy egész helyiség van fenntartva a számítógépes játékokban. A dolgok megváltoztak (de a játékok még mindig drágák). [...]

Mi volt az első dolog amit számítógépen vagy konzolon csináltál?

Egy Basic-ben írt nagyon egyszerű szöveges kalandjáték. Nem volt túl megnyerő, de ez volt az első programom. Csak szöveges sorok választással a végén, hogy merre folytatódjon a sztori. Két dologra jöttem rá, miközben csináltam: 1) amikor egy interaktív történetet akarsz írni, kerüld az elágazásokat elágazások hátán, mert egy idő múlva egy kicsit belekavarodsz, és 2) ha egy nap videojátékot akarok csinálni, azt biztosan nem programozóként teszem. [...]

Melyik a kedvenc játékod, és miért?

Erre a kérdésre lehetetlen válaszolni. Nem hiszem, hogy van egy kedvenc játékom, de különféle játékokat igazán kedvelek. ICO, az egyedülálló álombéli tájaiért és az érzelmekkel teli megvalósítás miatt, a Day of the Tentacle a csodálatos fejlesztői elképzelésért és a humorérzékéért (valamint természetesen az összes Monkey Island játék), a Tekken 3 mert nagyon magával ragadó és technikailag nagyon jól kivitelezett játék, a PES 4 az előző okok miatt, Civilization a nagyszerű epikus részeiért és a képességéért, hogy elfelejteti veled az időt, és valószínűleg még sok más játék. [...]

Melyik játék megjelenését várod a legjobban?

Az igazat megvallva, nincs olyan játék amit igazán várok. Remélem lesz néhány nagy meglepetés ? néhány ember megpróbálkozik dolgokkal, amire senki sem számít és hatalmas siker lesz belőle. Általánosságban, remélem hogy még több újdonságot és kreativitást látok a megjelenő játékokban, különösen a next-gen konzolokon. [...]

 

Melyik a kedvenc könyved/zenéd/filmed?

Erre a kérdésre szinte lehetetlen válaszolni. Van egy csomó könyv, zene, film, képregény, játék ami hatott rám, nem tudok közölük egyet megnevezni. Filmek közül szeretem Hitchcock, Kubrick, Orson Wells, Scott, Fincher, Tarantino, Shyamalan munkáit és még sokakat. Képregények terén én nagy Alan Moore és Frank Miller rajongó vagyok. Zenében egy kicsit mindenevő vagyok, pop, rock és néhány ?intelligens? techno. A könyvekről szólva nagy rajongója vagyok Chuck Palahniuk, Dan Simons, James Elroy, Bret Easton Ellis, Philip K. Dick írásainak és még többeknek. Olvasok még rengeteg tudományos, fizikai, genetikai, biológiai és egyéb könyvet (ez az ahonnan sok ötletet merítek). Ajánlok egy könyvet, ami nekem nagyon bejött, Richard Dawkins ?The Selfish Gene? című munkája. Általánosságban azokat a könyveket szeretem, amik megváltoztatják az életfelfogásodat.

 

Az összes játék közül amihez közöd van melyik a kedvenced és miért?

Olvasva az interjút, valószínűleg megérted, hogy nincs igazán kedvencem. Az összes játékban van valami különleges, ami kivételessé teszi a számomra. A Nomad Soul mindig különleges marad a számomra, mert ez volt az első játékom, az első együttműködésem egy nagyszerű művésszel (David Bowie), és ez volt az a játék ami megteremtette az egzisztenciámat a játékiparban. A Fahrenheit szintén fontos nekem, mert ez egy nagyon szokatlan játék volt, teljes egészében arra a meggyőződésemre alapozva, hogy az érzelmek egyre fontosabbá válnak. Mindent egy lapra feltéve, évekig építeni egy megérzésre, ahhoz rengeteg hitre (vagy őrületre) van szükség, de a Fahrenheit az a játék, amire igazán büszke vagyok. [...]

 

Milyen projekten dolgozol mostanában? Milyen szakaszban vannak ezek?

Két új next-gen konzolokra készülő projekten dolgozunk. Az egyik tovább fogja vinni az Interaktív Dráma formátumot, amit a Fahrenheit-tel elindítottunk, továbbfejlesztve a koncepciót, játékmenetet, történetet és a technológiát. A másik egy nagyon ígéretes akció/kaland/RPG játék lesz, úgy hívják hogy Karma, ami a Nomad Soul egyfajta szellemi folytatása lesz.

 

Milyen új fejlesztést látnál legszívesebben a videojátékokban?

Ha szigorúan a technológiáról beszélünk, szeretnék még több életszerű karakterekhez kapcsolódó technológiát látni (test- és arcanimációk, bőr, szemek ruhák, haj, stb.) ? minden kis részletet, ami különbséget tesz az élő karakter és egy pixel-kupac között. És még szeretnék látni olyan technológiai lehetőségeket, amelyek az érzelmi fejlesztéshez kapcsolódnak, virtuális színészet, interaktív történetmesélés, rendezés vagy AI. Hogyha az elvekről beszélünk, szeretnék látni igazi next-gen koncepciókat a next-gen konzolokon. Remélem a kiadók megértik, hogy nem folytathatjuk azoknak a játékoknak a készítését, amik újra és újra ugyan olyanok. Fel kell fedeznünk új kreatív lehetőségeket és egy kis ambíciót és eredetiséget hozni a játékiparba ha növelni akarjuk a piacainkat (és végül egy számottevő iparággá válni).

 

Mi bosszant vagy okoz csalódást a játékiparban? A bátorság hiánya, az ambició hiánya, és a kreativitás és az előrelátás fölött álló rövidtávú, szűklátókörű marketing. Mit élvezel legjobban abban, hogy a játékiparban dolgozol dolgozol?

Az érzést, mintha egy új földet felfedező úttörő lennél. A tény, hogy még annyi mindent fel lehet fedezni. [...]

 

Melyik új platformra szeretnél legjobban játékokat csinálni?

PS3.



Mi izgat legjobban a next-gennel kapcsolatban?

A Next-gen koncepció. A technológia csak egy eszköz.